Αρχική σελίδα Δραστηριότητες Εκπαιδευτικές ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ

ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ

ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ

 

 

 

 

ΕΙΣΑΓΩΓΗ.

Με τον όρο «Σχολικό κανονισμό» εννοούμε το σύνολο των όρων και των κανόνων που αποτελούν προϋποθέσεις για να πραγματοποιείται ανενόχλητα, μεθοδικά και αποτελεσματικά το έργο του σχολείου.

Οι συνθήκες αυτές πρέπει να αποβλέπουν στη διαμόρφωση ενός παιδαγωγικού και διδακτικού κλίματος το οποίο θα εξασφαλίζει τη συνεργασία των μελών της σχολικής κοινότητας, χωρίς εντάσεις και συγκρούσεις, με αμοιβαίο σεβασμό, με ανοχή και αναγνώριση. Στο πλαίσιο αυτό ο όρος «σχολική πειθαρχία» αποκτά δημοκρατικό περιεχόμενο και αναδεικνύεται σε βασικό ποιοτικό στοιχείο του σύγχρονου δημοκρατικού σχολείου.

Η εφαρμογή του σχολικού κανονισμού δεν έχει σκοπό να περιορίσει την ελευθερία του μαθητή αλλά μέσα από την καθιέρωση και εφαρμογή των κανόνων να βοηθήσει την σχολική κοινότητα να διαμορφώσει υγιείς προσωπικότητες, να μάθει στα μέλη της να σέβονται τις ελευθερίες των άλλων και να εδραιώσει δημοκρατικές αρχές.

Είμαι μαθητής?

?..έχω υποχρεώσεις προς το Σχολείο μου

  • Σέβομαι και τηρώ το ωράριο του καθημερινού προγράμματος. Σέβομαι την ώρα έναρξης των μαθημάτων, γι? αυτό έρχομαι στο σχολείο έγκαιρα και επιδιώκω να παρευρίσκομαι πάντα στην πρωινή συγκέντρωση.
  • Γνωρίζω ότι κατά την πρωινή προσευχή κανείς δεν μένει μέσα στις τάξεις αλλά όλοι συγκεντρωνόμαστε στην αυλή του Σχολείου και συντασσόμαστε στη θέση που βρίσκεται η τάξη μας. Ακούμε τις ανακοινώσεις της Διευθύντριας του σχολείου και στη συνέχεια ανά τάξη προσεκτικά πηγαίνουμε στις τάξεις μας.
  • Γνωρίζω ότι μετά την πρωινή προσευχή οι εξωτερικές πόρτες του σχολείου για λόγους ασφαλείας κλείνουν και ανοίγουν ξανά την προκαθορισμένη ώρα αποχώρησης των μαθητών.
  • Προσέρχομαι έγκαιρα στην τάξη για να μη διακόπτω το μάθημα.
  • Ποτέ δε φεύγω από το σχολείο κατά τη διάρκεια της λειτουργίας του. Γνωρίζω ότι η απουσία μου χωρίς λόγο θα έχει αρνητικές συνέπειες για μένα.
  • Από το σχολικό χώρο μπορώ να φύγω μόνο μετά από συνεννόηση με το/τη δάσκαλο/λα μου, τη Διευθύντρια του σχολείου και τους γονείς μου, οι οποίοι και θα με παραλάβουν από το Σχολείο και αφού πρώτα ενημερώσουν τη Δ/ντρια.

 

 

  • Γνωρίζω ακόμα ότι η απουσία μου από τα μαθήματα δικαιολογείται μόνο όταν υπάρχει σοβαρός λόγος (π.χ. ασθένεια).
  • Είμαι ευγενικός/ή με τους δασκάλους μου και τους συμμαθητές μου.
  • Αποφεύγω τις απρεπείς εκφράσεις, τις ανάρμοστες συμπεριφορές και πράξεις       αλλά και κάθε είδους βία. Άλλωστε γνωρίζω ότι αν τις χρησιμοποιήσω θα υποστώ τις ανάλογες συνέπειες .
  • Δεν δείχνω διάκριση προς άλλους μαθητές που έχουν διαφορετική εμφάνιση, χρώμα, θρησκεία, γλώσσα ή οικονομική κατάσταση σε σχέση με εμένα. Όλοι είμαστε συμμαθητές στο ίδιο Σχολείο και έχουμε τα ίδια δικαιώματα και τις ίδιες υποχρεώσεις.
  • Προσέχω ώστε η εμφάνισή μου να είναι καθαρή και απλή.
  • Συμμετέχω με την άδεια των γονιών μου στις δραστηριότητες, στις εκδηλώσεις, στις εκδρομές και τα προγράμματα που οργανώνει το σχολείο.
  • Δεν φέρνω στο σχολείο κινητό τηλέφωνο, είδη αξίας, περιττά χρήματα, παιχνίδια και ότι άλλο είναι άσχετο με το σχολείο και βλαβερό για την υγεία μας.
  • Εάν θέλω να ειδοποιήσω τους γονείς μου, χρησιμοποιώ το τηλέφωνο του σχολείου.
  • Προσέχω στα διαλείμματα για να προλαμβάνω ατυχήματα. Παίζω με προσοχή και συνεργάζομαι αρμονικά με τους συμμαθητές μου. Τις όποιες διαφορές που μπορεί να έχω με τους συμμαθητές μου προσπαθούμε να τις λύσουμε με συζήτηση και όχι με βία. Σε περίπτωση που δεν μπορούμε να διαχειριστούμε τη διαφωνία μας απευθυνόμαστε στους εφημερεύοντες εκπαιδευτικούς ή στον δάσκαλο της τάξης.
  • Φροντίζω και νοιάζομαι το σχολείο μου γιατί σε αυτό περνώ πολλές ώρες της ημέρας μου. Γι? αυτό διατηρώ τους χώρους του καθαρούς (τις αίθουσες, την αυλή, τις τουαλέτες).
  • Ιδιαίτερα προσέχω τη χρήση των τουαλετών αφήνοντας πάντα τον χώρο καθαρό. Ρίχνω πάντα το χαρτί καθαριότητας μέσα στους κάδους, δεν ξεχνώ να τραβήξω το καζανάκι και φεύγοντας πάντα πλένω τα χέρια μου.
  • Τηρώ τους κανόνες του Σχολείου ώστε να αισθάνομαι ασφάλεια.
  • Θέλω η συμπεριφορά μου να τιμά εμένα, την οικογένειά μου, το σχολείο μου και να δείχνει την καλή αγωγή μου.

 

 

?.έχω υποχρεώσεις και προς την τάξη μου?

  • Παρακολουθώ το μάθημα και συμμετέχω σε αυτό. Θέλω να μάθω και βοηθώ τους άλλους να μάθουν και αυτοί. Θέλω μέσα στην αίθουσα τάξη και ηρεμία. Οι ψίθυροι και κάθε είδους ενόχληση εμποδίζουν την ομαλή διεξαγωγή του μαθήματος.
  • Διατηρώ τη θέση μου όπως αυτή έχει αποφασιστεί από τους μαθητές και το/τη δάσκαλο/λα .
  • Συνεργάζομαι με το δάσκαλο/τη δασκάλα μου και τους συμμαθητές μου για να μπορούμε να λειτουργούμε όλοι μαζί αρμονικά στην αίθουσα.
  • Φέρνω πάντα μαζί μου τα βιβλία μου, τα τετράδιά μου και ό, τι χρειάζεται για τις σχολικές εργασίες.
  • Προσέχω τα βιβλία μου και τα διατηρώ σε καλή κατάσταση για να μπορώ να τα ξαναχρησιμοποιήσω αργότερα, όταν χρειαστεί.
  • Ετοιμάζω καθημερινά στο σπίτι τις εργασίες που μας αναθέτουν οι δάσκαλοί μας· μαθαίνω έτσι να είμαι συνεπής, εργατικός και να ασκώ το μυαλό μου.
  • Εκφράζω την άποψή μου και προτείνω τις ιδέες μου, όταν μου απευθύνουν το λόγο. Ακούω με προσοχή και ενδιαφέρον τις ιδέες των συμμαθητών μου, αφού το ίδιο θέλω να γίνεται και για μένα.
  • Φροντίζω να δίνω στους γονείς μου τις γραπτές ανακοινώσεις και τα σημειώματα που παίρνω από το σχολείο, για να ενημερωθούν.
  • Δεν χρησιμοποιώ τα προσωπικά αντικείμενα των συμμαθητών μου χωρίς την άδεια τους. Δεν θα ήθελα να γινόταν το ίδιο και σε μένα.
  • Αποφεύγω να τρώω και να μασάω τσίχλα την ώρα του μαθήματος, καθώς αυτό δεν με αφήνει να προσέξω στο μάθημα και είναι ενοχλητικό για το δάσκαλο/τη δασκάλα μου και τους συμμαθητές μου που με ακούν.
  • Θέλω τα θρανία και οι τοίχοι της τάξης μου να είναι καθαροί και περιποιημένοι, αφού θέλω να βρίσκομαι σε μια καθαρή και όμορφη αίθουσα.
  • Προσέχω τη σχολική περιουσία που βρίσκεται μέσα στην τάξη μου (π.χ. χάρτες, πίνακες, υπολογιστές, τηλεοράσεις, κτλ. ) αφού εγώ τη χρησιμοποιώ και έχω την ευθύνη της.

 

  • Χρησιμοποιώ τις ηλεκτρονικές συσκευές του Σχολείου, μουσικά όργανα και όργανα γυμναστικής μόνο με την άδεια του υπεύθυνου εκπαιδευτικού.
  • Μόλις χτυπήσει το κουδούνι για διάλειμμα βγαίνω με προσοχή από την αίθουσα παίρνοντας μαζί μου το φαγητό μου.
  • Δεν μένω μέσα στην αίθουσα κατά τη διάρκεια των διαλειμμάτων, εκτός εάν έχω πάρει άδεια από το δάσκαλό μου. Καταλαβαίνω ότι η αίθουσα πρέπει να αεριστεί και να τακτοποιηθεί για να μπορέσουμε να συνεχίσουμε το μάθημα σε καθαρή ατμόσφαιρα.
  • Απευθύνομαι στο δάσκαλο/τη δασκάλα μου για κάθε πρόβλημα που αντιμετωπίζω μέσα στην αίθουσα. Κατά τη διάρκεια των διαλειμμάτων απευθύνομαι στον εφημερεύοντα δάσκαλο.
  • Η συνεργασία και οι προσπάθειες συνεργασίας βοηθούν όλους τους μαθητές να αλληλεπιδρούν καλύτερα. Συνεργαζόμενοι μπορούμε να επιλύσουμε δυσκολίες και προβλήματα με όφελος για όλους μας. Από τα πιο σημαντικά οφέλη είναι ότι μέσα από προσπάθειες συνεργασίας για να επιλύσουμε κοινά προβλήματα, αναγνωρίζουμε, αποδεχόμαστε και σεβόμαστε ο ένας τον άλλο.

 

Συνέπειες.

Οι παραπάνω κανόνες αποτελούν ένα συμβόλαιο μεταξύ των μελών της σχολικής κοινότητας και μας επιτρέπουν να προλαβαίνουμε συμπεριφορές που δεν είναι αποτελεσματικές και λειτουργικές ώστε να μην φτάνουμε στο δυσάρεστο σημείο της επιβολής κάποιας αρνητικής συνέπειας.

Ωστόσο εφόσον παραβιαστούν κάποια άρθρα του κανονισμού μπορούν να επιβληθούν ορισμένες αρνητικές συνέπειες όπως, προφορική παρατήρηση και νουθεσία, ενημέρωση γονέα, επιβολή ποινών, όπως αποκλεισμός από προγραμματισμένες ομαδικές δραστηριότητες ( επισκέψεις, αθλητικές εκδηλώσεις, θεατρικό παιχνίδι κτλ).

Είναι αυτονόητο ότι κάθε επιβολή συνέπειας θα είναι ανάλογη με το παράπτωμα στο οποίο έχει υποπέσει ο μαθητής σε συνδυασμό και με τη συνολική στάση και συμπεριφορά του και θα έχει πάντα γνώμονα και αρχή την τιμωρία της πράξης και όχι του παιδιού.